Ondernemer zijn kan je leren

Misschien denk je soms: “maar ik ben geen geboren ondernemer” en houdt die gedachte je tegen om de stap naar het ondernemerschap te zetten. Maar wat wil dat eigenlijk zeggen “een geboren ondernemer zijn? Dat je dat met je genen meekrijgt? Dat het in je bloed zit?

Misschien zijn er mensen die al van kindsbeen af ondernemend zijn. Maar vanuit mijn ervaring als ondernemerscoach, ondertussen al 10 jaar, weet ik dat je kan leren ondernemen. Of moet ik zeggen dat je kan leren ‘ondernemer zijn’. Want ik heb het hier niet over het leren opstellen van een businessplan, een marketingstrategie, … (waarmee ik niet zeg dat dat onbelangrijk is hé).

Waarover heb ik het dan wel? Wat is dan datgene dat je moet leren?

Doorzetten

Neen, ondernemen is niet altijd rozengeur en maneschijn. En ja, ondernemen gaat met ups en downs. Het ene moment loopt het goed, het andere moment iets minder. Daar moet je mee leren omgaan: je niet uit je lood laten slaan bij een tegenslag, maar doorzetten en blijven geloven, ook op lange termijn.

Doorzetten is ook je vastbijten in je werk en niet loslaten voordat je doel bereikt is, ook al vind je het op dat moment misschien niet boeiend. En er zullen gegarandeerd dingen op je bord komen te liggen die je niet leuk vindt.

Jezelf zichtbaar maken

“Klanten komen niet uit de lucht vallen”, zei mijn coach altijd, “ook al hoop je daar misschien op”.

Je moet laten weten dat je bestaat: wie je bent, geen fake verhaal, maar je laten zien zoals je echt bent. En dat is niet altijd makkelijk. Het vraagt moed om je ‘bloot’ te geven, te durven zeggen waar je voor staat, hoe je over bepaalde dingen denkt, waarover je twijfelt,…

En jezelf zichtbaar durven maken is ook laten zien wat jij voor iemand kan betekenen, welke waarde je creëert. En dat begint met geloven in jezelf, ervan overtuigd zijn dat je iets waardevol te bieden hebt. En daarmee naar buiten komen, op een manier die voor jou past.

Want jezelf zichtbaar durven maken is naar buiten komen, zowel via social media als via live netwerken. Dat is je laten zien aan de buitenwereld, op een authentieke manier.

In actie komen, met kleine stapjes.

Om te groeien als ondernemer moet je in actie komen. Kennis en zelfinzicht brengen je vooruit, maar om te ervaren wat echt werkt, hoe het echt zit, moet je in actie komen. Door te doen leer je, groeit je zelfvertrouwen, krijg je zin om meer te doen… En zo groei je.

En neen, het hoeven geen grote stappen te zijn. Start klein, maar start. En bouw kleine succeservaringen op.

En neen, wat je doet moet niet perfect zijn. Al doende schaaf je bij en ervaar wat en hoe het beter kan.

Leren omgaan met je onzekerheden en twijfels

Herken je ze ook? Jouw innerlijke saboteurs? De stemmetjes die je doen twijfelen en onzeker maken. Die je willen laten geloven dat je geen echte ondernemer bent, dat verkopen niet integer is, dat er geen plaats is voor jou door de zware concurrentie, dat je nooit genoeg zal verdienen om ervan te kunnen leven, … Die stemmetjes die jou houden waar je bent (en eigenlijk niet wil zijn), die je belemmeren om in de wereld te zetten wat je graag en goed doet.

Als je weet hoe die belemmerende gedachten ontstaan, kan je leren ze om te buigen naar helpende gedachten.

Kansen creëren, zien en grijpen

Als ondernemer zit je zelf aan het stuur. Er is geen baas die bepaalt wat je wel of niet kan doen. Dat creëert kansen, veel kansen. Maar ben je bereid om ze ook te nemen? Om een onbekend pad te bewandelen? Stel je je open voor opportuniteiten?

Dat vraagt een zekere mate van ‘pro-activiteit’, verantwoordelijkheid nemen voor je eigen leven, je eigen kansen creëren.

Wil jij je je eigen kansen creëren en je ondernemersdroom verder ontwikkelen? Maar word je belemmerd door je twijfels en onzekerheden? En weet je niet goed hoe je eraan moet beginnen?

Je hoeft dit niet alleen te doen: ik kan je begeleiden in het uitbouwen van het fundament van je onderneming (wat, waarom, voor wie en hoe) en je ondersteunen in de ontwikkeling van je ondernemerscompetenties.

Ik wil graag tijd maken om te luisteren naar je verhaal en te kijken of ik voor jou iets kan betekenen als ondernemerscoach. Wil je een (gratis) gesprek? Vul dan gerust het contactformulier in op de website en ik neem contact met je op.